Go to the top

مهدی جهانگیری: اجرای خصوصی‌سازی به معنای واقعی یک ضرورت است

مهرداد مولایی / اخبار / ۰ Comments

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اقتصاد دولتی ما را بیشتر از وابستگی به اقتصاد نفتی رنج می‌دهد؛ گفت: تلاش برای کاهش سطح وابستگی به اقتصاد دولتی و اجرای خصوصی‌سازی به معنای واقعی یک ضرورت است.

«مهدی جهانگیری»، رئیس گروه مالی گردشگری، در جریان سومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در مورد روابط اقتصادی ایران با کشورها در شرایط پسابرجام اظهار کرد: «ایران در دوره پسا برجام به عنوان یک اقتصاد نوظهور مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفته است». وی افزود: «مزیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری، معادن و بخش صنعت سبب شد ایران به‌عنوان اقتصاد نوظهور کانون توجه کشورها قرار گیرد که در ابتدای مسیر شرکت‌ها و هیئت‌های خارجی زیادی به طور مستمر از ایران بازدید کردند».
به گزارش ایرنا وی ادامه داد: «مطالعات میدانی، انتخاب شرکای ایرانی و حضور در ایران و شناخت نسبی از کشور و مزیت‌ها اقداماتی بود که در قالب پروتکل‌های سیاسی و اقتصادی بین اتاق‌های بازرگانی شروع شده است» .
جهانگیری اضافه کرد : «بر اساس نظر دولت در برنامه ششم توسعه و سال جاری باید به رشد اقتصادی مناسب ۸ درصدی برسیم و رویکردها نشان می‌دهد رشد چهار درصدی را محقق کرده‌ایم که این رشد بخشی از فروش نفت و حوزه پتروشیمی بوده است اما خرابی‌های دوران پس از تحریم مستلزم بازسازی است، اینکه انتظار داشته باشیم یک‌باره سرمایه‌گذاری خارجی و روابط بانکی احیا شود انتظار غیر منطقی و نابجا است» .
وی با بیان اینکه نظام بانکی باید متناسب با شرایط اقتصادی خود را بازسازی کنند تأکید کرد: «بانک‌های ما به‌هیچ‌عنوان در شرایط رقابت با بانک‌های بین‌المللی قرار ندارند و در این مسیر نیاز به اصلاح جدی ساختار مالی بانک‌ها و روابط کارگزاری گسترده با بانک‌های بین‌المللی و انتخاب شرکای جدید در بازار پول و همچنین فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم در این راستا داریم ، در این مسیر کار آغاز و روابط پولی و مالی با دنیا شروع شده است» .
جهانگیری با تأکید بر اینکه باید مرحله‌به‌مرحله پیش برویم به مزیت‌های موجود در کشور در حوزه‌های مختلف برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: «برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایرانیان خارج از کشور، باید شرایط لازم مهیا شود، وجود منابع خارجی ارزان قیمت می‌تواند شرایط انحصار مالی را بشکند و شرایط را برای رونق آماده سازد با توجه به اینکه اقتصاد ما بانک محور است مستلزم فراهم ساختن شرایط هستیم» .
رئیس گروه مالی و گردشگری در مورد موانع در مسیر برجام گفت: «در اینکه آمریکا مخالفت‌هایی جدی با ایران دارد تردیدی نیست اما مهم‌ترین نکته این است ما مسیری را برای پس از برجام انتخاب کرده‌ایم و باید بر اساس توافقات چانه‌زنی داشته باشیم» .
وی گفت: «علاوه بر آن باید خود را هم آماده سازیم، با شرایط ایجاد شده و توافق‌های صورت گرفته و گشایش‌هایی که در حوزه لغو معاملات دلاری با سایر کشورها وجود دارد به آینده خوش‌بین هستیم» .
جهانگیری در پاسخ به این سؤال که در زمینه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی موفق عمل کرده‌ایم؟ گفت: «از ابتدای انقلاب این سخن مطرح است، یک سوم از اقتصاد کشور به حوزه نفت وابسته است اما شرایط به سمت کاهش وابستگی حرکت می‌کند».
وی تصریح کرد: «اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت اجرایی شود وابستگی به‌خودی‌خود از بین می‌رود ما به دنبال ایجاد یک ظرفیت جدید در حوزه نفتی هستیم که اینکار مستلزم آن است که خام فروشی از دستور کار خارج شود و به سمت فرآوری محصولات پیش رویم که این اتفاق آهسته در حال انجام است».
این مسئول در اتاق بازرگانی اظهار کرد: «آنچه امروز مهم است فاصله گرفتن ما از اقتصاد دولتی است که این نوع اقتصاد ما را بیشتر از وابستگی به اقتصاد نفتی رنج می‌دهد، اقتصاد نفتی به‌خودی‌خود کاهش می‌یابد، حرکت به سمت کاهش سطح وابستگی به اقتصاد دولتی و اجرایی کردن خصوصی‌سازی به معنای واقعی یک ضرورت است که امیدواریم هم دولت و هم بخش خصوصی در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند».

لازم به ذکر است سومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تا روز جمعه ۱۳ آبان ماه با برگزاری نشست‌ها و پنل های تخصصی ادامه دارد .

Leave a Comment