Go to the top

عزم ایران و پاکستان برای دستیابی به تجارت پنج میلیارد دلاری

حسین سلطان زاده / اخبار / ۰ Comments
مهدی جهانگیری

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، مهدی جهانگیری  در نشست هیات تجاری ایران و پاکستان در محل اتاق تهران، افزود: از نظر ما رسیدن به این سقف با وجود همه امکانات موجود در دو کشور دور از دسترس نیست و با شناخت و توانایی های موجود و تلاش مضاعف می توان به این هدف رسید.
وی با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی، مذهبی و تاریخی ایران و پاکستان گفت که این دو کشور، دارای موقعیت بسیار مناسبی برای توسعه روابط همه جانبه بخصوص در زمینه های اقتصادی، فنی و تجاری هستند.
وی افزود: ایران همواره در توسعه مناسبات خارجی خود برای کشورهای همسایه و مسلمان جایگاه و موقعیت ویژه ای قائل شده و پاکستان را همواره به عنوان شریکی قابل اتکاء و مهم تلقی کرده است.
جهانگیری ادامه داد: ایران و پاکستان با جمعیتی مشترک بیش از ۲۷۰ میلیون نفر و مرز مشترک ۹۰۹ کیلومتری، جمعیتی جوان و تحصیلکرده، نیروی کار ماهر و ارزان، منابع عظیم طبیعی، اقتصادی که تا حدودی مکمل یکدیگر است و بسیاری از مزایای دیگر از قابلیت ها و ظرفیت های زیادی برای همکاری های مشترک برخوردارند اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت ها به نحو مطلوب و شایسته استفاده نشده است.
وی افزود: باوجود این مشترکات، حجم روابط تجاری بین دو کشور و مبادلات مالی و سرمایه گذاری شایسته ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور نیست.
جهانگیری با اشاره به حجم ۹۳۰ میلیون دلاری تجارت ایران و پاکستان گفت: خوشبختانه در دو سال گذشته هیات های مهمی در سطح سیاسی و اقتصادی بین طرفین مبادله شده و تفاهمات سازنده ای صورت گرفته است که امیدواریم باعث توسعه هرچه بیشتر روابط و افزایش حجم مبادلات اقتصادی شود.
نائب رییس اتاق تهران ادامه داد: در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، پیشنهاد شده حجم روابط در پنج سال آینده هر ساله به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد که از نظر ما به راحتی امکان پذیر است و می تواند بیش از اینها افزایش یابد.
وی افزود: یکی از راهکارهای این افزایش تبادل هیات های تجاری و اقتصادی است که امروز شما این کار را دنبال می کنید. ضمن آنکه، در سال ۲۰۱۲ نیز هیاتی بلند پایه تجاری از اتاق تهران به شهرهای کراچی و لاهور مسافرت کرد که نتایج خوبی در برداشت.
وی تاکید کرد که اتاق بازرگانی تهران با همه توان و ظرفیت خود آماده اعزام و پذیرش هیات های تجاری برای شناخت ظرفیت ها و امکانات دو کشور و افزایش حجم روابط تجاری و بازرگانی مشترک است.
جهانگیری با بیان اینکه زمینه های بسیاری برای همکاری های دوجانبه وجود دارد، یکی از این بخش ها را «انرژی» عنوان کرد و افزود: پروژه خط لوله از سال ۲۰۱۰ در دستور کار دو کشور قرار گرفت؛ هرچند هنوز به اتمام نرسیده است اما ما می توانیم به سهم خود در تسریع انجام آن کمک کنیم؛ انتقال برق از ایران به پاکستان در جریان است اما با توجه به نیاز دوستان پاکستانی و همچنین توانمندی های بخش خصوصی ایران در این زمینه، امکان همکاری های بیشتری وجود دارد.
جهانگیری، مساله حمل و نقل و ارتباطات را از جمله موضوع های مهم در روابط مشترک برشمرد و گفت: ایجاد خطوط پروازی، برقراری خطوط حمل و نقل دریایی، احداث و بهسازی مسیرهای ریلی و جاده ای می تواند باعث تسهیل و افزایش حجم روابط شود.
به گفته وی، همکاری های صنعتی، تجاری، معدن، کشاورزی، بهداشتی، گردشگری و غیره از اهمیت بالایی در روابط دو کشور برخوردار است؛ بخصوص در بخش های کشاورزی، بهداشتی و دام تعامل بیشتر طرفین باعث پیدا شدن راهکارهای مناسب در این زمینه خواهد شد.
این مقام مسئول در اتاق ایران، «کاهش تعرفه های تجاری» را از دیگر برنامه های مهمی برشمرد که برای افزایش روابط تجاری و تسهیل تجارت دو کشور باید تحقق یابد.
وی افزود: اتاق تهران به سهم خود در این زمینه با مسئولان مربوطه گفت وگو خواهد کرد و امیدواریم که طرف پاکستان نیز این موضوع را با جدیت دنبال کند.

شکل گیری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان
در ادامه این نشست، «نور محمد جادمانی» سفیر پاکستان در ایران نیز با اشاره به اینکه، تبادل هیات ها میان دو کشور نقطه آغاز خوبی برای توسعه روابط قلمداد می شود، گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان در سطح قابل قبولی قرار ندارد.
وی افزود: دولت نواز شریف نیز دیدگاهی شبیه به دیدگاه دولت ایران دارد و در پی توسعه روابط با همسایگان است.
جادمانی ادامه داد: از نظر ما رسیدن به این سقف با وجود همه امکانات موجود در دو کشور دور از دسترس نیست و با شناخت و توانایی های موجود و تلاش مضاعف می توان به این هدف رسید.
جادمانی با اشاره به جمعیت ایران و پاکستان گفت که دو کشور علاوه بر اینکه می توانند بازار بزرگی را تشکیل دهند، مجاورت آنها نیز می تواند مزیت مهمی برای تجارت در منطقه محسوب شود.
وی با اشاره به ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در اسلام آباد، گفت: این کمیسیون می تواند راهگشای همکاری های مالی و اقتصادی باشد.
وی یادآورشد که پس از لغو تحریم های ایران، بانک مرکزی پاکستان به بانک ها دستور داده است که روابط عادی بانکی با ایران را آغاز کنند.
سفیر پاکستان در ایران سپس به مزیت های اقتصادی پاکستان اشاره کرد و گفت: پاکستان در زمینه، تولید شیر، پنبه و برنج از کشورهای پیشرو است.

رونمایی از پنج بورسیه تحصیلی
در ادامه این نشست، «الماس حیدر» معاون اتاق بازرگانی و صنایع لاهور نیز گفت: برای افزایش روابط با ایران به تهران آمده ایم.
وی با تشریح وضعیت سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی پاکستان گفت: کشور ما در زمینه منسوجات، مهندسی سبک، صنایع بزرگ، پلاستیک و چرم، مواد غذایی و دارو و همچنین، میوه، خشکبار و جواهرات فعالیت دارد.
وی در مورد زمینه های همکاری دو کشور نیز گفت: ایران و پاکستان می توانند در زمینه انرژی های جدید، تجدید پذیر، خودرو و ماشین آلات با یکدیگر همکاری کنند.

Leave a Comment