Go to the top

برندهای بین‌المللی باید به صنعت توریسم ایران وارد شوند

siamak / گفتگو /

مهدی جهانگیری: گردشگری ایران به شدت نیازمند ورود و حضور برندهای بین‌المللی در بهره‌برداری از مجموعه‌های خدماتی در بخش گردشگری و ورود تکنولوژی روز دنیا در حوزه‌های تحت‌پوشش این صنعت است. ایران نیز نیازمند حضور پررنگ در فضاهای بین‌المللی و کسب تجربه از کشورهای صاحب جایگاه در گردشگری است.

مهدی جهانگیری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: شکی نیست حضور گردشگران در ایران جدا از مزایای اقتصادی، مزایای دیگری نیز در پی دارد که منجر به رونق سایر فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های دیگر خواهد شد؛ چرا که حضور پرشمار گردشگران در ایران به منزله نفی فضاسازی‌هایی است که علیه کشور صورت گرفته و پیام صلح و امنیت را بلندتر از هر صدای دیگری به گوش سایر کشورها خواهد رساند و این، زمینه مساعدی را برای ورود منابع ارزان‌قیمت بین‌المللی و حضور سرمایه‌گذاران بالقوه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف ازجمله گردشگری فراهم می‌کند.
جهانگیری با تاکید براینکه آمار سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) در ماه پایانی سال ۲۰۱۴ میلادی از تعداد گردشگران جهان، خبر از ثبت رکورد یک میلیارد و یکصد میلیون نفری مسافران بین‌المللی در بازه زمانی یک ساله می‌دهد، تصریح کرد: براساس این آمار، ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان، یک شغل از هر ۱۱ شغل در جهان، ۱۴۰۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی، ۶ درصد از صادرات جهان و ۲۹ درصد از صادرات خدمات، به گردشگری اختصاص دارد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۴ که سند چشم‌انداز توسعه بخش میراث فرهنگی و گردشگری کشور تدوین شده است، سهم ایران از گردشگران بین‌المللی ۰۹/۰ درصد بوده است. در این سند سهم گردشگری ایران در سال ۱۴۰۴ شمسی (۲۰۲۵ میلادی) حدود ۵/۱ درصد از جمعیت گردشگران بین‌المللی تعریف شده که طبق برآورد صورت گرفته در زمان تدوین سند، حدود ۲۰ میلیون نفر تخمین زده شده است.
جهانگیری تصریح کرد: همچنین سهم درآمدی ایران در زمان تدوین سند، حدود ۰۷/۰ درصد از درآمد جهانی تخمین زده شده که مقرر شده است این سهم به ۲ درصد از درآمد گردشگری جهان ارتقا یابد. با توجه به آمارهای موجود در زمان تدوین این سند، رقم تخمینی حدود ۲۵ میلیارد دلار است.
وی افزود: البته اگر بخواهیم سند تدوین شده را براساس رشد موجود گردشگری در جهان، دوباره به‌روزرسانی کنیم، طبق پیش‌بینی بلندمدتی که توسط UNWTO برای جمعیت گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۵ میلادی صورت گرفته است، تعداد گردشگر بین‌المللی به حدود ۶/۱ میلیارد نفر در جهان خواهد رسید که با درنظر گرفتن سهم ۵/۱ درصدی ایران، باید حدود ۲۴ میلیون گردشگر به ایران بیاید تا سند چشم‌انداز ۲۰ ساله محقق شود. این در حالی است که اگر رشد فعلی جهانی گردشگر (۵%+) را که فراتر از پیش‌بینی UNWTO بوده، ملاک محاسبه قرار دهیم، آن‌گاه جمعیت گردشگر دنیا در سال ۱۴۰۴، رقمی نزدیک به ۹/۱ میلیارد نفر خواهد بود و بالطبع تکلیف ایران براساس سند چشم‌انداز برای جذب گردشگر، جمعیتی بیش از ۲۸ میلیون نفر در سال خواهد بود.
جهانگیری اظهار کرد: کنار هم قرار دادن آمارهای موجود و آمارهای هدف‌گذاری شده بیانگر این واقعیت است که تعداد گردشگر فعلی ایران باید حدودا ۵ برابر شود. یعنی اتفاقی که پس از تغییر دولت در سال ۱۳۹۲ در گردشگری ایران به وقوع پیوست و موجی از گردشگران به سوی ایران سرازیر شدند، باید در طول تمام سال‌های آینده تکرار شود تا سند چشم‌انداز محقق شود. به عبارت دیگر گردشگری ایران نیازمند رشد ۲۰ درصدی سالانه گردشگر ورودی است تا بتواند همگام با سند چشم‌انداز تدوین شده حرکت کند.