Go to the top

مهدی جهانگیری: اتاق بازرگانی از سرمایه گذاری مشترک بین ایران و مجارستان حمایت می کند

مهرداد مولایی / اخبار / ۰ Comments

مهدی جهانگیری رییس گروه مالی گردشگری و نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در دیدار با یانوش کواچ سفیر مجارستان در ایران گفت: اکنون زمینه بسیار مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی بین ایران و مجارستان وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی گروه مالی گردشگری، مهدی جهانگیری در این دیدار افزود: مجارستان در زمان تحریم ها در کنار ایران بود و طبیعی است که در حال حاضر که گشایش سیاسی ایجاد شده در اولویت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی قرار گیرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر ارتباط بانکی بین ایران و مجارستان خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی میتواند در راستای توسعه روابط اقتصادی بسته های سرمایه گذاری در اختیار خانه ملی تجارت مجارستان قرار دهد.
وی در ادامه به اهمیت اتاق های مشترک بازرگانی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی بدلیل چابک بودن از توانایی بالایی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور برخوردار است و حتی در بسیاری از موارد قادر است در روند پروژه های دولتی بین دو کشور تسریع ایجاد کند.
در ادامه این جلسه که در گروه مالی گردشگری برگزار شد یانوش کواچ سفیر مجارستان در کشورمان با اشاره به روابط خوب دو کشور در زمان جنگ تحمیلی و همچنین تحریم ها افزود :مجارستان همواره در کنار ایران بوده و بعد از برجام در ردیف نخستین کشور های اروپایی بود که نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در ایران اقدام نمود.
وی یادآور شد: ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان از جمله بالاترین مقام های اروپایی بود که به همراه یک هیات بلند پایه متشکل از ۷۰ نفر از وزرا و معاونین و همچنین ۱۲۰ نفر از تجار بخش خصوصی مجارستان در جهت توسعه روابط اقتصادی به ایران سفر کرد.
سفیر مجارستان در ایران اظهار داشت: حذف مالیات مضاعف، حمایت از سرمایه گذاری مشترک و تشکیل نخستین کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در بوداپست از جمله نتایج موفقیت آمیز آن سفر قلمداد می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حاضر پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی،بانکداری،آموزش و گردشگری به عنوان محرک های اقتصادی مناسبی در جهت توسعه روابط مطرح است.
یانوش کواچ یادآور شد: طی سال گذشته مجارستان ۱۴۰۰ تن نفت خام از ایران خریداری کرده و در پالایشگاه “سازهالوم باتا” در مجارستان تصفیه و استفاده کرده است.
وی در ادامه به روابط مناسب آموزشی بین دو کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی دانشجوی ایرانی در رشته های پزشکی و فنی در مجارستان مشغول به تحصیل هستند که در سال جاری دو هزار نفر به این تعداد اضافه خواهند شد که این رقم در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان رقم قابل توجهی محسوب می‌شود همچنین دولت مجارستان برای بهبود روابط آموزشی با ایران سالانه برای ۱۰۰ نفر دانشجو بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است.
در ادامه این جلسه معاون خانه ملی تجارت مجارستان اظهار داشت: اکنون بیش از ۴ هزار شرکت مجاری با این مرکز همکاری دارند و ما تمایل داریم در زمینه های انتقال تکنولوژی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی و گردشگری پروژه های مشترکی با ایران داشته باشیم.

Leave a Comment